پیدا شدن چای ماسالا فله ای در بقایای کشتی تایتانیک حیرت همگان را برانگیخت

مقدار زمانی که چای ماسالا فله ای ذخیره می شود و روش دم کردن آن  خیساندن چای کیسه ای در مقابل استفاده از برگ شل بر ترکیب فیتوشیمیایی چای و طعم آن تأثیر می گذارد.

با توجه به تنوع زیاد شیوه های تولید و مصرف چای، تعمیم در مورد خواص حسی چای و فواید بالقوه سلامتی، مانند خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن دشوار است. تعدادی از متغیرهای دخیل در رشد، فرآوری و تهیه چای بر دم کردن نهایی تأثیر می‌گذارند.

برخی از فیتوکمیکال‌های چای ترکیباتی که ممکن است اثرات محافظتی برای سلامتی در انسان داشته باشند  بیشتر از سایرین تحت تأثیر تولید، ذخیره‌سازی و آماده‌سازی قرار می‌گیرند.

مواد شیمیایی گیاهی اولیه مسئول ادعاهای سلامتی چای سبز، به نام کاتچین، در بالاترین غلظت در برگ های تازه یافت می شوند. این ترکیبات با گذشت زمان از زمان برداشت کاهش می یابد.

با این حال، پردازش برگ‌های تازه برداشت شده چای به چای سبز از طریق گرم کردن، غلتاندن و خشک کردن به تثبیت و حتی افزایش ماندگاری کاتچین‌ها کمک می‌کند.

مواد شیمیایی گیاهی اولیه مسئول ادعاهای سلامتی چای سبز، به نام کاتچین، در بالاترین غلظت در برگ های تازه یافت می شوند.

فیتوکمیکال‌های چای در طول نگهداری تحت واکنش‌های مختلفی قرار می‌گیرند، زیرا برگ‌ها با اکسیژن و رطوبت محیط تعامل می‌کنند و به نوسانات نور و دما پاسخ می‌دهند. سطح کاتچین در عرض شش ماه پس از تولید به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

به عنوان مثال، فراوان‌ترین کاتچین چای سبز، به نام اپی گالوکاتچین گالات، در طی شش ماه نگهداری در شرایط خانه 28 درصد کاهش یافته است، در حالی که دومین کاتچین چای از نظر فراوانی 51 درصد کاهش یافته است.

بنابراین، بهتر است چای سبز را تا حد امکان تازه بنوشید تا از مزایای حسی و بالقوه این مواد شیمیایی گیاهی لذت ببرید. نگهداری چای در بسته بندی در بسته در شرایط خنک و تاریک به افزایش ماندگاری کمک می کند.

اگرچه تازه ممکن است برای لذت بردن از بسیاری از انواع چای بهترین باشد، اما همیشه اینطور نیست.