در گذشته از سیم برق فشار قوی در مکتب خانه برای آموزش قرآن استفاده می شد

برخی از انواع سیم برق فشار قوی ها عبارتند از LLDPE، HDPE، پلی پروپیلن، PVC (پایین بازار)، LSZH و غیره.

انتقال برق در شبکه های فشار قوی و فوق قوی عمدتاً از طریق خطوط هوایی انجام می شود. با این حال، دلایل متعددی وجود دارد که چرا کابل های برق بیشتر و بیشتر برای این منظور استفاده می شوند.

علیرغم هزینه بالای خود، خطوط کابلی تنها گزینه برای انتقال نیروی برق در مناطقی هستند که به عنوان مثال عبور از موانع زمین، تامین برق برای مناطق بسیار شهری یا هزینه های بالای بدست آوردن منطقه برای خطوط هوایی درگیر است. شبکه های برق با ولتاژ بالا و فوق العاده بالا با خطوط کابلی نادر هستند.

معمولاً از خطوط کابل هوایی مختلط استفاده می شود. با این حال، این باعث می شود که کابل در معرض ولتاژهای اضافی ناشی از برخورد مستقیم صاعقه به خطوط برق هوایی باشد.

شکل 1 سطح مقطع کابل های تک هادی پرقدرت را با اضافه ولتاژهای مشخص شده روی عایق و روی غلاف بیرونی نشان می دهد.

مقطع کابل تک هادی با قدرت بالا با اضافه ولتاژهای مشخص شده روی عایق و روی غلاف بیرونی: uc—ولتاژ هادی. um-ولتاژ غلاف فلزی؛ ue-ولتاژ زمین؛

uin اضافه ولتاژ روی عایق. uos اضافه ولتاژ در غلاف بیرونی. اضافه ولتاژ uin به دلیل افزایش ولتاژ هادی uc و ولتاژ غلاف فلزی um ایجاد می شود.

با توجه به سطح بالقوه بالای اضافه ولتاژ، عایق کابل توسط برقگیرهای نصب شده در مکان هایی که خط کابل به خط هوایی متصل می شود محافظت می شود.

غلاف بیرونی کابل که عایق غلاف فلزی نیز می باشد توسط ارتینگ غلاف فلزی محافظت می شود.