خواص بیولوژیکی و درمانی آویشن

آویشن یک درختچه وحشی چند ساله از خانواده Lamiaceae و بومی منطقه مدیترانه است، سبزی خشک معطر شمالی به عنوان یک گیاه خوراکی وحشی مهم در نظر گرفته می شود که قرن ها به دلیل اهمیت منحصر به فرد آن در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی مورد مطالعه قرار گرفته است.

سبزی خشک کوکویی سرشار از مواد مغذی گیاهی، مواد معدنی و ویتامین‌ها است. از نظر طعم تند، در عین حال سرشار از رطوبت، پروتئین، فیبر خام، مواد معدنی و ویتامین است. ترکیب شیمیایی آن ممکن است با موقعیت جغرافیایی متفاوت باشد، اما عمدتاً از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها تشکیل شده است.

مطالعات قبلی اثرات درمانی آویشن و اسانس های آن به ویژه تیمول و کارواکرول را در برابر بیماری های مختلف نشان داده اند. این به خواص چند دارویی آن نسبت داده می شود که شامل، اما نه محدود به، اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد نئوپلاستیک است.

علاوه بر این، سبزی خشک خانگی مدت‌هاست که به دلیل فعالیت‌های ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد عفونی‌کننده‌اش و همچنین اختلال قابل توجه در بیوفیلم‌های میکروبی شناخته شده است.

در دوران COVID-19، برخی از ترکیبات آویشن از نظر پتانسیل آنها در اتصال ویروسی مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب، آویشن طیف وسیعی از امکانات عملکردی را در غذا، دارو و سایر زمینه‌ها ارائه می‌کند و به عنوان یک ماده غذایی مورد توجه قرار می‌گیرد.

هدف مرور حاضر ارائه ارزش‌های گیاه‌شناسی و تغذیه‌ای این گیاه، تشریح اجزای اصلی آن و بررسی ادبیات موجود در مورد فعالیت‌های رژیمی و بیولوژیکی آن است.

صنعت غذا، یکی از بزرگترین صنایع در سراسر جهان، در طول دهه های گذشته با تغییرات زیادی مواجه شده و به سمت برنامه های کاربردی سالم تر و محصولات نوآورانه سوق یافته است. صنعت عصاره گیاهی از آنجایی که گیاهان در طول تاریخ به عنوان نگهدارنده مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته اند، در صنایع غذایی نفوذ می کند. گیاهان حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که از آنها در برابر آلودگی میکروبی و فساد محافظت می کند.
از عصاره های گیاهی مانند اسانس ها برای حفظ مواد غذایی، افزایش فعالیت ضد میکروبی و بهبود خواص ارگانولپتیک آن استفاده شده است. تیمول، ترکیب اصلی اسانس سبزی خشک معطر برای کتلت و آویشن، به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی آن به خوبی شناخته شده است.

استفاده از آن در غذا و همچنین برگ های خشک آویشن، تقریباً به طور کامل به صنعت گوشت و به عنوان چاشنی برای جایگزینی یا کاهش استفاده از افزودنی های مصنوعی ناسالم محدود می شود.

  • منابع:
    1. A Focused Insight into Thyme: Biological, Chemical, and Therapeutic Properties of an Indigenous Mediterranean Herb
  • تبلیغات: 
    1. پولدار ترین افراد ایران که از راه غیرقانونی کسب درآمد می کنند را بشناسید
    2. فروش محصولات عجیب در بازار های جهانی
    3. به قتل رسیدن یک پلیس با خوردن از فلفل!
    4. با نشستن بر روی فرش به خواب عمیق فرو می روید