برای روشنایی زمین فوتبال جام جهانی از لامپ هالوژن یکتا افروز استفاده شده

لامپ هالوژن نوعی لامپ رشته ای است که در سال 1958 معرفی شد لامپ هالوژن یکتا افروز قادر است بسیار روشن تر از لامپ های معمولی بسوزد و برای چراغ های جلو و سایر کاربردهایی که نور بسیار روشن مورد نیاز است، انتخاب محبوبی است لامپ هالوژن یکتا افروز علاوه بر روشنایی بیشتر، کارآمدتر و طول عمر بیشتری نسبت به لامپ های معمولی دارند.

لامپ هالوژن از ساختاری بسیار شبیه به منابع نور معمولی استفاده می کند که از یک رشته تنگستن در یک ماده متفاوت تشکیل شده است. لامپ هالوژن به جای شیشه از کوارتز استفاده می کند، اما اجازه می دهد تا لامپ بسیار کوچکتر باشد، زیرا کوارتز می تواند دماهای بالاتری را نسبت به شیشه تحمل کند و بنابراین می تواند بسیار نزدیکتر به رشته قرار گیرد، علاوه بر این، لامپ هالوژن یکتا افروز از گازهای هالوژن استفاده می کنند، به جای آرگون یا نیتروژن، دو گاز که معمولا در لامپ های معمولی استفاده می شود.

لامپ

یک لامپ با اعمال الکتریسیته به رشته تنگستن کار می کند که گرم شده و نور ساطع می کند با این حال، با گرم شدن رشته، شروع به تجزیه تنگستن نیز می کند، که در داخل لامپ شروع به جمع شدن می کند و اغلب رسوبات تیره ای بر جای می گذارد در نهایت، رشته در یک نقطه ضعیف می شکند و اجازه می دهد لامپ بسوزد.

طراحی لامپ هالوژن یک ویژگی بسیار جالب دارد: گاز هالوژن می تواند با بخار تنگستن ترکیب شود و دوباره آن را روی رشته لامپ رسوب کند، بنابراین انرژی را بازیافت کرده و عمر لامپ را بیشتر می کند گرمایی که لامپ های هالوژن از خود ساطع می کنند در واکنش شیمیایی بین گازهای تنگستن و هالوژن استفاده می شود و این کارایی لامپ را به طور بی حد و حصری افزایش می دهد لامپ هالوژن می تواند بیش از یک لامپ معمولی گرم کند که منجر به نور قوی تر و قابل بازیافت بیشتر می شود.