افزایش تولید بیواتانول از شیره خرما

در دسترس بودن سوخت های فسیلی به طور فزاینده ای محدود می شود، بنابراین جستجو برای سوخت های جایگزین مهم است. مطابق با سناریوی فعلی، تحقیقات انرژی زیستی بر تولید بیواتانول از گیاهانی که در طول سال فراوان و در دسترس هستند، مانند شیره خرما پاستوریزه، تأکید می‌کند. شیره خرما نوعی درخت خرما است که در جنگل های استوایی به ویژه در جنوب آسیا و آسیای جنوب شرقی می روید.

بیش از 3000 گونه نخل وجود دارد و به عنوان درختان چند منظوره طبقه بندی می شوند زیرا می توانند به عنوان مواد اولیه برای محصولات مختلف مانند شکر، نوشیدنی های تخمیری، شربت، شراب نخل، سرکه، الکل و بیواتانول استفاده شوند.

این مطالعه با هدف بررسی تولید بیواتانول از شیره خرما طبیعی طریق بهینه سازی ساکارومایسس سرویزیه به عنوان تلقیح انجام شد. نمونه تحقیق از کشاورزان محلی در Pusuk، جزیره Lombok، غرب Nusa Tenggara، و اندونزی به دست آمد. پارامترهای تحقیق شامل تغییر pH، رنگ و محتوای اتانول بود.

نتایج نشان داد که تغییر pH شیره خرما در طول ذخیره سازی به دلیل رشد میکروارگانیسم ها برای تولید اسیدهای آلی با آزادسازی یون های هیدروژن است. با کاهش pH، مقادیر L∗ و b∗ نیز به طور قابل توجهی کاهش یافت، اما تغییر قابل توجهی در مقادیر a∗ مشاهده نشد. گلوکز در طی تخمیر به اتانول تبدیل شد.

هر چه درصد تلقیح استفاده شده بیشتر باشد، حجم اتانول به دست آمده بیشتر می شود. محتوای بیواتانول شیره خرما مشهد قبل از تخمیر 32.3 درصد بود و پس از 24 ساعت انکوباسیون به 75.6 درصد افزایش یافت.

شیره خرما (Arenga pinnata (Wurmb) Merr) نوعی درخت خرما است که در جنگل های استوایی، به ویژه در جنوب آسیا و آسیای جنوب شرقی رشد می کند. بیش از 3000 گونه نخل وجود دارد و به عنوان درختان چند منظوره طبقه بندی می شوند زیرا می توانند به عنوان مواد اولیه برای محصولات مختلف مانند شکر، نوشیدنی های تخمیری، شربت، شراب خرما، سرکه، الکل و بیواتانول استفاده شوند.

برخی از قسمت های شیره خرما صنعتی برای رفع نیازهای انسان استفاده می شود. به عنوان مثال، میوه را می توان برای کوکتل یا دسر استفاده کرد. و از الیاف برای ساخت طناب، فیلتر، جارو و سقف استفاده می شود.

نشاسته، قسمت داخلی درخت، ماده اولیه تولید رشته فرنگی است. برگ های جوان را می توان به عنوان سالاد مصرف کرد یا به عنوان یک ماده تشکیل دهنده سوپ پخته شد.

ساقه (چوب) را می توان برای ساخت مبلمان فرآوری کرد و از ریشه به عنوان طب سنتی استفاده می شود زیرا اعتقاد بر این است که سنگ مثانه را حل می کند.

  • منابع:
    1. Enhancement of bioethanol production from palm sap (Arenga pinnata (Wurmb) Merr) through optimization of Saccharomyces cerevisiae as an inoculum
  • تبلیغات: 
    1. مردم سومالی از دوچرخه برای دوخت لباس استفاده می کنند.
    2. عروسکی که با استفاده از نور راه می رود
    3. کشت موفقیت آمیز خیار قرمز در شهرستان جویبار!
    4. دزدی که با دکمه فلزی تمام درها را می گشود